خواستگاری:

 آداب و رسوم عروسی درشهرستان طارم  از اهمیت خاصی برخوردار است. در این مراسم كه بیش‌تر در روستاها برگزار می‌شود، ابتدا پدر داماد با چند نفر از ریش سفیدان محل برای خواستگاری به منزل عروس می‌روند و پس از جلب رضایت پدر عروس، هر كدام از طرفین نماینده‌ای جهت عقد قرارداد تعیین می‌كنند. 
در متن قرارداد كه(
( کسمات)) نام داردمواردی چون مقدار شیر بها و مهریه تعیین می‌شود و در صورت مساعد بودن وضع مالی داماد، مقرر می‌شود خانواده داماد مقداری خواربار شامل قند، چای، برنج، روغن، شیرینی هرکدام به مقدار نیاز برای خانواده عروس تهیه نمایند.
پدر داماد تعدادی پارچه چادری و لباس تحت عنوان((خلعت))برای چهل نفر از وابستگان عروس كه به عروسی دعوت می‌شوند، به پدر عروس هدیه می‌دهد. هم‌چنین عمو و دایی عروس نیز هدایایی مانند گوسفند و كت و شلوار به نام «دایی پولی» و «عمو پولی» از پدر داماد می‌گیرند. پدر بزرگ و مادر بزرگ عروس نیز یك نوع پارچه ابریشمی گران‌قیمت تحت عنوان «آنا كتانی» یا از پدر داماد هدیه می‌گیرند و عروس نیز به عنوان هدیه زیور‌آلاتی دریافت می‌كند. سپس پدر عروس به تهیه جهیزیه می‌پردازد. جهیزیه شامل قالی، كمد، ظروف، جاجیم محلی، چرخ خیاطی، خورجین، لوازم خواب، كت و شلوار داماد است. تهیه این لوازم از طرف پدر داماد بر طبق قرارداد اجباری و از طرف پدر عروس اختیاری است. 

 


حنابندان:

پس از صرف شام، خانواده داماد مقداری حنا با تعدادی شمع و مقداری شیرینی در یك سینی می‌گذارند و به خانه عروس می‌فرستند. اگر عروس و داماد هر دو اهل یك روستا باشند، رسم حنابندان تا نزدیكی‌های صبح ادامه می‌یابد. در همین زمان در خانه داماد نیز مراسم مشابهی برگزار می‌شود. 

عروس بران:

 روز بعد از حنابندان، چند نفر برای بردن عروس به خانه او می‌روند و از جهیزیه صورت‌برداری می‌كنند و جهیزیه را تحویل می‌گیرند. جهیزیه كه قبلاً بسته‌بندی شده است، فرستاده می‌شود و عروس نیز پس از كسب اجازه از پدر یا عموی خود، آماده حركت می‌شود.
 مركب عروس باماشین آذین‌بندی شده است و عروس همراه با داماد سوار می‌شود وبعضی از وابستگان عروس وداماد هم با ماشین های خود به راه می‌افتند
. 
 در طول مسیر حركت عروس در آبادی، وابستگان داماد كه جلوی خانه‌های خود منتظر رسیدن عروس هستند، هنگامی كه عروس به خانه داماد می‌رسد بعداز رسم وآیینشان ـ داماد كه به همراه دوستان خود به پشت بام می رود  ـ مقداری سکه ،نقل شیرینی و سیب را بر سر عروس می‌ریزد.و پس از ورود عروس به خانه داماد، كه با مراسم قربانی همراه است..
 بعد از آن مهمانها وارد خانه ویا چادری که برای آنها درست کرده اند می شوندوبعد از پذیرایی و صرف شام مقداری پول «تویانا» به عنوان هدیه برای عروس ودامادبه ریش سفدان می دهند. ودر آخرریش سفیدان  پول‌ها را می‌شمارند و به پدر داماد تحویل می‌دهند. سپس میهمانان پس از كسب اجازه به خانه‌‌های خود بر می‌گردند.

دواق قاپما:

روز بعد از عروسی، مراسم زنانه «دواق قاپما» برگزار می‌شود. در این مراسم، عروس را روی صندلی می‌نشانند و به سر او پارچه‌ایمی گذارند. سپس برادر دامادباید، پارچه روی سر عروس را برداردو فرار کند و پس از دریافت انعام از عروس، آن را تحویل می‌دهد. این مراسم تا غروب طول می‌كشد


موضوعات مرتبط: آشنایی بامراسم عروسی در طارم ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 14 تير 1392برچسب:, | 7:58 | نویسنده : محمد |
صفحه قبل 1 صفحه بعد
.: Weblog Themes By BlackSkin :.